Sara Sig Møller - Eliteløber

Sara Sig Møller - Eliteløber
EM cross Hyeres 2015. Foto: Kim Gudmand

fredag den 21. august 2015

Ny PR på 5000 m og en 2. plads til DM 5000 m

Nu er der jo så igen gået en måned siden min sidste opdatering, og det skyldes primært at jeg har holdt ferie. Dem som har børn ved, at man ikke har så meget tid til sig selv, når man samtidig skal passe et barn. Ferien er blevet brugt med to uger i Århus og en uge med All-Inclusive i Bulgarien. De første to uger af ferien var det godt at vi var i Århus, for så havde vi lidt hjælp til at passe Valdemar. Min træning fylder jo rigtig meget i det daglige, og når Valdemar så er hjemme, så mærker man ligesom endnu mere hvor meget træningen fylder. Jeg tog derfor også i løbet af de uger en beslutning om at jeg ville tage en sæsonpause efter DM 5000 m. Jeg kunne mærke, at jeg havde brug for at have lidt mere tid og overskud til familien i en periode, da jeg har haft en meget lang sæson, som nærmest startede tilbage i december 2014 med EM cross. Det er vigtigt at respektere at kroppen, og ikke mindst hovedet, har brug for en pause. For mit vedkommende betyder en off-season et par kilo mere på sidebenene, og så ellers at nyde ikke at skulle ud og træne to gange om dagen!

Et par uger før DM 5000 m var jeg virkelig bitter over at jeg ikke rigtig synes at jeg havde fået vist mit fulde potentiale denne sæson på 5000 m. Jeg var i virkelig god form, og jeg jeg fik derfor min manager til at finde et løb til mig. Det endte med at blive d. 1. august i Belgien, en uge før DM. Umiddelbart passede det ok ind i mine planer, og jeg håbede på at feltet ville vise sig at være rigtig godt. Det er efterhånden ret svært for mig at finde nogle gode 5000 m. løb, da jeg lige præcis ikke er god nok til at være med i et Diamond League felt. Da jeg så startlisten var jeg den der havde den hurtigste tid med ca. 8-10 sek ned til de næste. Jeg havde et håb om at kunne komme tættere på OL kravet på de 15.20, men det skulle hurtigt vise sig at det blev alt andet end dagen hvor det skulle lykkedes.
Stævnet i Belgien har været arrangeret 24 gange før, så man skulle synes de havde en del erfaring med afviklingen af et stævne i den størrelsesorden. Ifølge programmet var jeg sat til at skulle løbe kl. 21.20 i et rent kvindefelt. Lidt forsinkelser, som jeg var klar over inden min opvarmning, gjorde dog at det skulle blive med start ca. 22.15. Da klokken er ca. 22.15 står der både en masse herre 5000 m løbere og nogle enkelte dame 5000 m løbere ovre ved starten, og er meget forvirrede over hvem der skal løbe først. Lige pludselig annoncerer arrangørerne så at kvindernes løb ikke skal løbes nu alligevel, og skal løbes som det sidste løb i programmet. Med lidt hurtig hovedregning kan jeg se at dette tidspunkt kommer til at blive i nærheden af kl. 01.00. Til at begynde med er jeg vildt frustreret og arrig over at blive behandlet på den måde, og flere af løberne ender også med at tage hjem. Der hersker total kaos på stadion, og alle render rundt og råber og skriger af hinanden.
Andreas Bueno havde løbet 1500 m tidligere på aftenen, og han er så sød at blive på stadion sammen med mig de efterfølgende timer, og bakke mig op. Jeg tog hurtigt en beslutning om at jeg fandme ikke var rejst hele vejen derned og havde spildt to dage på et hotelværelse uden at komme til at løbe et løb. Jeg laver derfor endnu en omgang opvarmning kl. ca. 01.00, og løbet går så i gang kl. 01.20!!! Jeg prøvede alt hvad jeg kunne at "vaske tavlen ren", og ikke tænke så meget på at forholdende var helt hen i vejret. Jeg kom til at løbe i et blandet heat, med herrer der løb fra 15.25 og op. Jeg vidste derfor at jeg nok skulle finde nogle der passede i mit pace. Jeg havde med vilje ikke ur på, og prøvede bare at finde en så god rytme som muligt. Sluttiden bliver 15.45.07, og jeg sætter PR med 2 sek. Jeg var egentlig ret stolt over overhovedet at kunne løbe så hurtigt under så horrible forhold, men det var jo bare slet ikke det jeg kom efter... Jeg ved at under de optimale betingelser havde resultatet været helt anderledes!!!

Hjemme i Danmark var det så tid til at bruge de sidste dage på at forberede mig til DM på 5000 m. Et par dage efter løbet i Belgien havde jeg et rigtig godt intervalpas, og jeg følte mig virkelig overbevist om at den skulle jeg nok vinde. Der sker dog det 4 dage inden DM at jeg får feber.... Jeg tænker at det skal nok gå over, men dagen inden DM havde jeg nærmest afskrevet sandsynligheden for at jeg ville stille til start dagen efter. Da jeg vågner søndag morgen lunter jeg en lille tur, og beslutter at jeg stiller til start. Jeg havde simpelthen glædet mig mig så meget til at skulle løbe det løb, og kunne ikke bære tanken om ikke at komme til start. Normalt ville jeg have rystet på hovedet af andre der kunne finde på at løbe med sygdom i kroppen, men som de fleste ved, så gælder der altid andre regler for en selv ;-)
Min plan for løbet var efter ca. 800 m at gå frem og sætte et så højt tempo at de andre ville falde af. Det skulle dog vise sig at blive ret så svært... Jeg var simpelthen for mærket af min sygdom og løb hele tiden et par sekunder for langsom pr. omgang, og det smider man ikke de andre ved.... Anna Møller går forbi mig med 200 m igen, og der er jeg bare så træt, at jeg ikke kan gøre andet end at slæbe mig i mål på en sølle 2. plads. Jeg havde håbet at kunne slutte sæsonen af med en sejr, men desværre kan man ikke altid styre hvordan tingene går...

Nu er det så med at lade batterierne op og se frem mod den kommende sæson. Jeg glæder mig til at starte den næste træningsfase, og nyder den variation det giver i træningen, når man ikke bare konkurrerer året rundt. Det handler om at passe på sin krop og respektere at rolige perioder er nødvendige!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar