Sara Sig Møller - Eliteløber

Sara Sig Møller - Eliteløber
EM cross Hyeres 2015. Foto: Kim Gudmand

søndag den 1. marts 2015

DM 3000 m og DM lang cross

Nogle rigtig gode træningsuger er sat ind på kontoen, og jeg synes faktisk at det er ret imponerende, at jeg slet ikke er i stand til at huske, hvornår jeg sidst er blevet nødt til at justere på træningen pga. skader eller lign. Min træningsmængde har været støt stigende til en mængde på ca. 125 km om ugen, men vi har nu valgt at skrue en lille smule ned for km'erne de næste uger op til VM i cross i Kina d. 28. marts. Jeg vil gerne stå på startstregen i Kina og føle at jeg har gjort alt i min magt for at være så restitueret som muligt.

Jeg valgte i sidste weekend at tage en tur til Jylland for at stille op til DM på 3000 m indendørs i Skive. Jeg har aldrig før løbet på en indendørs bane, og det er efterhånden 4 år siden jeg sidste har løbet noget kortere end 5000 m. Grunden til at jeg valgte at tage til Skive var en lang række af rigtig gode intervaller, som indikerede at formen var super skarp. Jeg havde været inde og tjekke den danske indendørs rekord på 3000 m, og kunne se at den med tiden 9.19.65, bestemt var til at komme i nærheden af. Det var derfor med det ene formål, at sætte dansk rekord, at jeg tog turen til Skive. Vinde ville jeg selvfølgelig også blive nødt til, hvis jeg ville have den danske rekord.
Jakob og jeg havde aftalt at holde et pace på 37 sek./200 m, og allerede fra første omgang gik det lige lidt for langsomt. Her efterfølgende må jeg nok erkende, at jeg i øjeblikket måske mistede lidt troen på om det nu også kunne lade sig gøre og turde ikke rigtig sætte farten yderligere op. Men så sætter jeg faktisk tempoet lidt op hen mod slutningen af løbet, og har her stadig Maria Larsen fra KIF lige i hælene, da der er 100 m igen. Maria rykker her forbi mig, og jeg gør her hvad jeg kan for at følge med. Maria slår mig med knap et halvt sekund, og kommer lige akkurat under den danske rekord. Jeg løber i tiden 9.19.98, og det er en tid jeg er rigtig glad for. Samtidig er jeg vildt ærgerlig over, at jeg undervejs i løbet ikke troede lidt mere på mig selv, for jeg tror egentlig der var mere at komme efter. I dagene efter løbet var jeg simpelthen alt for frisk, og jeg hadede lidt mig selv for ikke at kunne overføre den uovervindelighed, jeg nogengange har efter et kanon intervalpas, til en god følelse på banen.

Dagen efter DM inde var det tilbage til den normale træning, og forberedelse op mod DM lang cross bare seks dage efter. Jeg nåede et par rigtig fine intervalpas i ugen imellem disse to konkurrencer, og glædede mig til at skulle løbe cross, som skulle foregå nærmest i min baghave, Bernstorffsparken.
Jeg var meget spændt i dagene op til den lange cross, for det er jo aldrig til at vide hvor ens konkurrenter står, når det er længe siden man har målt sig med hinanden. Jeg har efterhånden lært aldrig at undervurdere mine konkurrenter, og går altid ind til løbet med en ydmyghed over hvad der måtte være i vente. Det skulle dog ret hurtigt vise sig at være min dag til lang cross, og jeg følte mig ligesom på den korte cross, helt urørlig. Jeg fandt hurtigt et tempo, jeg følte, jeg kunne holde alle otte km, og havde fuldstændig jævne splits på alle fire runder (6.18, 6.12, 6.17, 6.16). Jeg vandt med knap et minut ned til Anna Møller fra Blovstrød og Simone Glad fra Odense. Sådanne dage er man bare ikke til at skyde igennem :-)

Der kommer ikke til at være flere konkurrencer inden jeg tager afsted til Kina d. 24. marts, og det betyder derfor at jeg ikke stiller til start på DM 10 km landevej. Jeg ville ellers virkelig gerne til Middelfart for at løbe en hurtig tid, men VM er simpelthen for tæt på.

Jakob har nu styret min træning siden jeg fødte Valdemar, og her et år efter Valdemars fødsel, må jeg sige, at det har han nu gjort ret godt :-).


                                          Foto: Kim Gudmand

Ingen kommentarer:

Send en kommentar